Cveta Potočnik – V Kopru je bila pred nekaj dnevi zasidrana potniška križarka MSC Musica, v lasti MSC Cruises, hčerinske družbe Skupine MSC, četrtega največjega ladjarja na svetu. Z ladjarjem sodeluje tudi slovenska specializirana agencija za križarjenja Morje možnosti, krizarjenja-b2b.com, njena direktorica Sandra Čolnik, ki je za društvo TNS organizirala ogled ladje, nam jo je tudi razkazala in ob tem povedala marsikaj zanimivega o razmerah na trgu križarjenj in razvoju ladij križark nove generacije.
MSC Musica je plavajoče počitniško naselje
Ladja MSC Musica je dolga nekaj manj kot 300 metrov, v 1275 kabinami lahko sprejme 3.200 potnikov. Zanje skrbi dobrih tisoč članov posadke, osemdesetih narodnosti, s kapitanom Cirom Pinto na čelu. Vsi so zaposlenih pri ladjarju, zunanjih izvajalcev podjetje ne najema.
Ko vstopimo na ladjo križarko, je skoraj tako, kot bi vstopili na plavajoče turistično naselje, z elegantnim italijanskim pridihom v oblikovanju in opremi. Od 16 ladijskih nadstropij jih je 13 namenjenih potnikom, vsako nadstropje ima svoje ime, iz enega v drugega pa se lahko peljemo z enim izmed trinajstih dvigal.
V osrednjih nadstropjih se nahajajo restavracije, trgovine, igralni avtomati, internet kotiček, knjižnica, razstava fotografij, igralni kotički za otroke in drugi družabni prostori. Razen nekaj kongresnih dvoran, ima ladja tudi pravo pravcato gledališče – Teatro la Scala, v katerem ob večerih potekajo različne predstave.
Možnosti za različne aktivnosti na ladji so torej raznolike, vse to je namenjeno potnikom med plovbo, pa tudi ko je ladja zasidrana v katerem izmed pristanišč. Kot smo videli, ko je bila ladja zasidrana v Kopru, namreč mnogi potniki ostanejo tudi takrat na ladji.
Med drugim je sicer na ladji tudi turistična agencija, ki ponuja izlete za ogled mest ali širšega območja, kjer je ladja zasidrana. Za postanek v Kopru potnikom agencija ponuja oglede Postojnske jame, Ljubljane, Bleda, Kopra in slovenske obale, pred ladjo pa smo videli parkiran tudi skoraj že povsem poln »vinski« avtobus, ki je potnike s križarke peljal v klet Vinakoper in do Vinske fontane v Marezigah.
Na vrhu ladje
Ko pridemo na najvišjo palubo, šele ugotovimo, kako visoko smo, daleč spodaj je potniški terminal, nasproti se razprostira Koper s Stolnico Marijinega vnebovzetja in istrskimi griči v ozadju. Ladja je torej zasidrana zelo blizu mestnega jedra, kar je za potnike s križarke zagotovo prednost, seveda če jih zamika stopiti z ladje.
Na gornji palubi je velika samopostrežna restavracija, obroki v njej so vključeni v osnovni paket križarjenja. V zgodnjem popoldnevu je tako polna, da se komaj prebijemo skoznjo ter mimo pultov in stojnic z nakopičeno hrano, zelenjavo, sadjem in pijačami.
Medtem se drugi potniki, ki niso šli na obalo, sproščajo v bazenu ali na igriščih za tenis in minigolf, otroci na toboganih. Kar nekaj gostov uporablja tudi fitnes center, iz katerega se odpira res lep razgled na morsko obalo.
Wellness območje od živahne gornje palube loči hodnik, katerega stene prekrivajo pomirjujoče slike pokrajine, kakršne slikajo japonski mojstri. V tem območju se nahajajo savne, solarij, različne masaže in terapije ter trgovine s kozmetiko.
Na ladji potniki torej najdejo vse za sproščeno počitniško preživljanja časa in vendar je kar težko razumeti, da se med postanki nekateri ne odpravijo na obalo, imeti možnost med nekaj dnevnim križarjenjem spoznati več mest in tudi držav, se namreč zdi ena izmed zanimivejših plati križarjenj.
Tri desetletja podjeta MSC Cruises na trgu križarjenj
Skupina MSC na različnih lokacijah zaposluje 70.000 ljudi, v njeni lasti pa je skupaj 510 tovornih ladij, križark in trajektov. Skupina je v lastni družine Aponte, leta 1970 jo je ustanovil Gianluigi Aponte v Bruslju, zdaj ima sedež v Ženevi in tudi danes jo upravlja družina. Družina Aponte ima že dolgo tradicijo na področju pomorskih prevozov, z njimi se je namreč začela ukvarjati že v daljnem letu 1675.
Leta 1988 je Skupina MSC vstopila tudi na trg križarjenj z nakupom ladje Monterey, sledili sta Rhapsody in Melody. Leta 2003 so začeli 5,5 milijard evrov vreden investicijski program za gradnjo sodobne flote ladij za križarjenja in v dobrem desetletju, do leta 2013, so kupili štiri ladje razreda Lirica, sledile so štiri ladje razreda Musica in zatem še štiri ladje razreda Fantasia, vse pa sodijo pod blagovno znamko MSC Cruises.
Zdaj ima ladjar v lasti že 16 ladij za križarjenja, prvenstveno so namenjene evropskemu trgu, oziroma križarjenjem po Evropi in Sredozemlju, križarijo pa tudi po Karibih, Južni Afriki, Severni in Južni Ameriki, v Perzijskem zalivu, novejši destinaciji pa sta Singapur in Šanghaj. Skupaj MSC križarke pristajajo v 211 svetovnih pristaniščih. Lani so imeli na križarjenjih 2,4 milijona gostov, letos pričakuje dvajset milijontega, za leto 2027 pa načrtujejo že 5,5 milijonov gostov. MSC Cruises ima na potniških križarkah in na kopnem zaposlenih 30.500 ljudi. Je tudi lastnik enega izmed otokov v arhipelagu Bahamov, na katerem ureja izključno za goste svojih križark različno turistično infrastrukturo. Prvi gostje bodo na tem zasebnem otoku na križarjenjih med Florido in Karibi pristali konec tega leta.
Ladjar ima za prihodnje zelo ambiciozne načrte za širitev oziroma nakup novih ladij. Rast števila potnikov v zadnjih letih je rasla zlasti zato, ker se kar 96 odstotkov gostov vrača na križarjenja z njihovimi ladjami. Flota naj bi se od leta 2017 do 2027 povečala skupaj za 17 novih ladij, štiri od teh že plujejo, nekaj jih gradijo, deset pa jih je v fazi naročanja. Ko bo leta 2027 zaključen velik investicijski cikel, bodo ladje MSC razvrščene v šest razredov, najbolj prestižen bo razred Luxury Class s štirimi ladjami. Poleg nakupu novih ladij so z zadnjih letih namenili 200 milijonov evrov tudi za tako imenovani program renesanse, to je obnovo vseh štirih obstoječih ladij razreda Lirica, posamezna izmed njih lahko sprejme med 2.000 in 2.500 gostov.
Vedno vedno večje ladje z vgrajenimi novimi tehnologijami
Nove ladje za križarjenja MSC Cruises lahko sprejmejo enkrat več gostov kot ladje razreda Lirica na primer in sodijo med tako imenovane mega ladje križarke. Ladji Meraviglia in Bellissima, razreda Meraviglia, lahko sprejmeta od 4.500 do 4.700 gostov. Prva je začela pluti junija 2017, in je bila takrat četrta največja ladja za križarjenje na svetu, druga pa letos pomladi. Ladjo MSC Bellissimo je v Southamptonu krstila botra, igralka Sophia Loren.
Tudi ladja MSC Bellissima sodi v ladje nove generacije, ki imajo več odprtih teras, palube so nameščene nižje, tako da se lahko potniki čim bolj približajo morju, ponujajo nova kulinarična doživetja, nove oblike zabave, nakupovanja in aktivnosti za otroke. V notranjosti ladje je vgrajen velik LED zaslon, na katerem se menjavajo prizori dogajanja na ladji in zvezdnatega neba.
Virtualni osebni asistent ZOE
V skladu s prodorom različnih tehnologij, usmerjenih na goste, kot se zdaj dogaja v turistični dejavnost in čeprav je na ladji približno 1.500 članov posadke, so uvedli tudi virtualnega osebnega asistenta ZOE. Aplikacija z vgrajeno umetno inteligenco, obdelavo naravnega jezika in pametno avdio tehnologijo je nameščena v vseh kabinah in je sposobna komunicirati v sedmih jezikih. Aplikacija uporabniku daje odgovor na številna vprašanja v zvezi z križarjenjem, daje tudi informacije o storitvah na ladji in omogoča njihovo rezervacijo. Aplikacijo so torej prvič uvedli na ladji MSC Bellissima, poslej pa jo uporabljali na vseh novih MSC ladjah.
MSC Cruises na Bellissimi in nekaterih drugih novejših ladjah ponuja bivanje v Yacht klubu, delu ladje, rezerviranem za goste, ki želijo biti ločeni od drugih potnikov. Ti goste imajo svojo recepcijo, luksuzno opremljene kabine, posebno restavracijo, zanje skrbi osebni butler, imajo prednost pri vkrcavanju in izkrcavanju, vse storitve, vključno s hrano in pijačo, pa so že zajete v ceno. Seveda pa so cene v tem luksuznem razredu precej višje v primerjavi z drugimi cenami križarjenja.
Ladja Bellissima sodi med »pametne« ladje, vgrajene so številne nove tehnološke rešitve, denimo za varčnejšo porabo elektrike, ogrevanje in prezračevanje, recikliranje ostankov hrane, vgrajene so sodobnejše čistilne naprave odpadnih voda, prebarvane so z barvami, ki se manj krušijo in onesnažujejo morja, imajo inovativno in hidrodinamično optimizirano obliko ladijskega trupa, z obliko trupa so zagotovili tudi večjo stabilnost ladje.
Naslovna fotografija: Breda Kranjc, fotografije: Cveta Potočnik