Cveta Potočnik – Prvo internetno srečanje slovenskega turizma v organizaciji Slovenske turistične organizacije, ki je potekalo danes dopoldne, v dvourno srečanje pa se je prek Zooma vključilo približno 500 poslušalcev, je potekalo kljub številnim težavam in neznankam, s katerimi se srečuje turistična panoga, v dokaj optimističnem in konstruktivnem tonu. Osnova zanj je predvsem ugotovitev, da zelena in varna Slovenije lahko uspešno odgovarja na aktualne spremembe v vrednotah in nakupovalnem vedenju turistov.
Govorci so iskali odgovor na vprašanja kakšna bo pot do nove realnosti v turizmu, kako znova zagnati turizem, kako pritegniti turiste, katerih vedenje se je zaradi pandemije spremenilo, kako in komu tržiti ter kako ohraniti trajnostne značilnosti slovenskega turizma.

Dr. Eduardo Santander, direktor Evropske potovalne komisije (ETC), je na kratko povzel bistvene poudarke iz priporočil Evropske komisije, ki jih je ta sprejela za ponovni zagon evropskega turizma in ohranitev njegove konkurenčnosti v primerjavi z drugimi regijami. Turisti so najbolj občutljivi zaradi frustracij, zmede in negotovosti. Zato bodo odločilni varnost, jasne informacije o ukrepih glede obnašanja med potovanjem, na turističnih območjih in povratku v matično državo. Kot kaže različni ukrepi namreč ne bodo poenoteni na ravni EU, Evropska unija je dala zgolj priporočila.«Vendar pa mi lobiramo za skupne, poenotene ukrepe,« je še dejal Santander.
Evropska unija bo reševanju turistične panoge namenila tudi znatna sredstva, 20 odstotkov vseh sredstev za okrevanje evropskega gospodarstva po pandemiji, je Santander povzel izjavo predsednice Evropske komisije Ursole von der Leyen, vendar še ni dogovora, kdaj bodo ta sredstva dostopna za turistična podjetja
Zelo težko je dati oceno, kdaj si bo evropski turizem povsem opomogel po sedanji krizi, je dejal Santander, za zdaj Evropska komisija ocenjuje, da bo okrevanje trajalo dve leti.
Še bolj negotovo je okrevanje potniškega letalskega prometa, saj bodo potrebni globalni protokoli tako za letalske družbe kot letališča, bolj verjetno pa je tudi sicer, da bodo ljudje v bližnji prihodnosti dali prednost potovanjem z avtomobilom, vlakom ali avtobusom.
Santander je ocenil, da je Slovenija z razvijanjem trajnostnega turizma v zadnjih letih na pravi poti, po kateri ga kaže razvijati tudi v prihodnje in da je to tudi v sedanjih razmerah njena konkurenčna prednost.

Simon Zajc, državni sekretar na Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo, je kot prednostni cilj opredelil ohranjanje delovnih mest v turistični panogi, morda tudi s skrajšanim delovnim časom.
Ali bo panogi mogoče pomagati tudi s sredstvi iz morebitnega Evropskega sklada za turizem, še ni jasno, če sklad bo, bo pot za njegovo ustanovitev nedvomno dolga, turistična podjetja pa bi si verjetno iz njega lahko obetala posojila in ne nepovratnih sredstev. Zajc je tudi dejal, da za enkrat ne more dati podrobnejših informacij o tem, kateri ukrepi bodo za turizem zajeti v tretjem korona paketu, prav tako ne, kakšno pomoč iz podjetniškega sklada si lahko obetajo majhna in srednje velika podjetja.
Za slovenski turizem je zelo pomembno vprašanje odpiranje meja, vendar so epidemiološke razmere v posameznih državah še vedno precej različne. Gospodarsko ministrstvo je najprej začelo pogovore s Hrvaško, sledili bodo pogovori z Italijo, Avstrijo in Nemčijo. Kot je dejal Zajc, pa je v bilateralnih dogovorih med drugim potrebno zelo jasno opredeliti tudi, kako bodo zaščiteni slovenski turisti v tuji državi, če se bodo tam okužili ali se bo pojavilo žarišče okužbe.

Po besedah Maje Pak, direktorice Slovenske turistične organizacije, se bo turizem nedvomno transformiral do neke nove normalnosti. Poleg prizadevanj za ohranitev delovnih mest in priprav na ponovni zagon ter okrevanje turizma, bo potrebno sprejeti tudi nove varnostne standarde in jih predstaviti turistom. Razvoj bo moral biti še naprej povezan s trajnostnimi principi in hkrati prilagojen z novimi poslovnimi modeli drugačnosti v povpraševanju. Vsekakor pa Slovenija ima prednosti in ugled zelene destinacije in na tej osnovi je mogoče privabiti goste.

Danes začetek kampanje ZDAJ JE ČAS. Moja Slovenija
Slovenci smo lani za potovanja in počitnice porabili 1,4 milijarde evrov in bili na štirih milijonih potovanj. Slovenski turizem si obeta, da bo letos počitnice čim več Slovencev preživelo doma, zato je Slovenska turistična organizacija danes začela vseslovensko motivacijsko kampanjo ZDAJ JE ČAS. Moja Slovenija, v sklopu katere prebivalce naše dežele vabi k krajšemu ali daljšemu oddihu v Sloveniji, odkrivanju doživetij in delitev le-teh s ključnikom #mojaslovenija. Prav danes so na družbenih omrežjih Feel Slovenia tudi premierno objavili video video »Zdaj je čas zate, moja Sovenija«:
Drastično nižanje cen ni rešitev

Fedja Pobegajlo, direktor Turistično gostinske zbornice Slovenije nima ocene, koliko gostinskih in nastanitvenih zmogljivosti je ali še bo po odpravi vseh ukrepov ponovno delalo, je pa opozoril, da so navodila za njihovo delovanje še vedno pomanjkljiva.
Glede oblikovanja cen v tem obdobju je dejal, da drastično nižanje cen ni rešitev in da jih je smotrno obdržati na ravni prejšnjih let. Zavzel se je za to, da bi se veliki slovenski hoteli v večjem številu vključili v zeleno shemo slovenskega turizma. Na področju trženja pa bi morali slovenski turistični ponudniki biti bolj pozitivno predrzni.

Zenel Batagelj, partner podjetja Valicon, je na osnovi izsledkov raziskav izpostavil, da bodo ljudje potovali bolj previdno, premišljeno, predvsem pa bodo želeli potovati varno. Po napovedih naj bi pogosteje potovali mladi, aktivna populacija in mlade družine. Ocenil je, da so potrošniki v tem času emotivno razštelani, zato je to vrhunski trenutek za prodajo. Prednost slovenskega turizma pa je, da smo že uveljavljen zelen turistični cilj.

Fotografije: Cveta Potočnik