Cveta Potočnik – Turistični novinarji smo si ogledali, kako potekajo dela na terminalu T2 na ljubljanskem letališču Jožeta Pučnika, ki so se začela pred približno dvema letoma, potekajo po načrtu in kot kaže ni nobene ovire več, da terminal ne bi mogel sprejeti prvih potnikov 1. julija letos, uradna otvoritev pa utegne biti nekaj dni prej. Celotna investicija, gradnja terminala in oprema, znaša približno 23 milijonov evrov, sredstva zanjo je v celoti zagotovilo podjetje Fraport Slovenija.
Vsi, ki smo z Brnika kdaj bodisi odleteli ali prileteli, smo se na njem počutili nekako domače, še zlasti bili veseli, da ni bilo po letališču potrebno prehoditi velik razdalj, kot na mnogih drugih mednarodnih letališčih. Je pa imel obstoječi terminal, čeprav je bil sčasoma dograjen in povečan, kar nekaj ozkih grl, ki smo jih seveda občutili tudi potniki: prijavna okenca, varnostno kontrolo, sortirnico prtljage, … Nobenega dvoma torej ni, da je bil nov terminal potreben in da je investicija upravičena.
Gradnja terminala T2 je zelo upravičena
»Sreča v nesreči je bila, da je odločitev Fraporta Slovenija za gradnjo terminala T2 bila sprejeta pred stečajem Adrie Airways. Ne glede na koronakrizo in na to, koliko časa bo trajala normalizacija letalskega potniškega prometa in turizma, je bila odločitev o gradnji pravilna, ker je nov terminal potreben. Časi za letalski promet niso rožnati, vendar se letališka infrastruktura gradi za nekaj desetletji,« je med drugim med našim ogledom gradbišča povedal Zmago Skobir, poslovodni direktor Fraporta Slovenija.
Gradnja terminala T2 je bila načrtovana že pred mnogimi leti, saj so uprave letališča skušale slediti rasti prometa in zahtevam časa. Prvo pogodbo o gradnji so denimo podpisali že daljnega leta 2006, v skladu z njo pa naj bi bil T2 zgrajen leta 2010. Leta 2013 je na izredni skupščini takratne družbe Aerodrom Ljubljana 6 delničarjev glasovalo proti investiciji in tako je do danes preteklo še osem let, ko bo novi terminal vendarle sprejel prve potnike.
S 500 na 1.250 potnikov na uro
V odhodni avli novega terminala bo 14 prijavnih okenc in eno za veliko prtljago (skupaj z obstoječim terminalom jih bo 22) in pet linij za varnostne preglede. Tako imenovani sistem pametne linije bo omogočal kontrolo več potnikov hkrati, torej večjo pretočnost, omogočena bo tudi dezinfekcija zabojčkov za odlaganje predmetov pred kontrolo. V prvi fazi tako imenovani body scanner še ni predviden, verjetno pa ga bodo uvedli v prihodnosti. Skupaj z obstoječim terminalom, ki bo v prihodnje namenjen potnikom iz neschengenskega območja, se bo zmogljivost ljubljanskega letališča s 500 povečala na 1.250 potnikov na uro.
V odhodni avli opazimo veliko kovčkov, kar pomeni, da že preizkušajo vso novo opremo na prijavnih okencih in usposabljajo ljudi, preizkusi potekajo tudi v prostorih za razvrščanje prtljage, kjer sistem tekočega traku za razvrščanje prtljage omogoča povsem avtomatizirano delo, medtem ko zdaj v obstoječem terminalu prtljago razvrščajo ročno.
Na letališčih trgovine ob nedeljah ne smerjo biti odprte
Nadstropje nad odhodno avlo je namenjeno gostinski in trgovski dejavnosti, ki jo bodo opravljali zunanji ponudniki. V trgovinah nameravajo zagotovi lokalno ponudbo, saj ugotavljajo, da se je prodajala lokalnih pridelkov v zadnjem obdobju povečala za tretjino. »Velik nesmisel pa je, da tudi na letališču trgovine ne smejo biti odprte ob nedeljah. Ne zahtevamo sicer spremembe zakonodaje, vendar bi morale biti trgovine na letališču glede odpiralnega časa izjema,» opozori Zmago Skobir.
Pri gostinski ponudbi imajo že dogovorjeno sodelovanje s skupino Kaval, na letališču bo prisotna z blagovno znamko Lolita, v pripravo izbora jedi pa je vključen tudi njihov vrhunski mojster Igor Jagodic. V tej etaži bo tudi Poslovni salon z izhodom na manjšo razgledno teraso.
Objekt T2, ki so sprojektirali v arhitekturnem biroju Plan B, ima veliko steklenih površin, skozi katere se odpira pogled na Kamniške in Julijske Alpe, poleg stekla pa prevladujeta les in beton ter savski prodec. Po besedah Andreja Tominca, vodje inženiringa in projekta gradnje so v novem objektu dali tudi velik poudarek na okolju prijazne in energetsko manj potratne tehnologije.
Čakanje na normalizacijo
»Zdaj rabimo le še prihod letal, letalskih prevoznikov in potnikov. Pričakujemo, da se bo položaj postopoma začel normalizirati konec junija, vsekakor pa ponovi zagon letalskega prometa, gostinstva in turizma ne bo enostaven, tudi v letalskem prometu lahko pričakujemo spremembe in nadaljnjo konsolidacijo letalskih prevoznikov. Nedvomno si ljudje želijo potovati. Veliko pa je odvisno od tega, kako bodo posamezne države dovoljevale vstop oziroma izstop potnikov. Predvidevam, da se bo najprej povečalo število čarterskih poletov, poslovni turizem bo rasel počasneje, kongresni segment gostov pa bo verjetno dosegel ravni iz leta 2019 šele v treh do petih letih,« je orisal pričakovanja glede okrevanje turizma in letalskega prometa Zmago Skobir. Pričakovanja torej, od katerih je zelo odvisno tudi, kako živahno bo dogajanje na novem terminalu T2, kako uspešno bo poslovanje ljubljanskega letališča in podjetja Fraport Slovenija.
Naslovna fotografija: Terminal T2, foto: Peter Irman
Fotografije: Cveta Potočnik