Črna vas je dobila ime po šoti
Pri naselju Črna vas, ki je nastalo šele leta 1830, nam Maša Bratina pojasni, od kod izvira njegove ime. Pred začetkom osuševanja je bilo Ljubljansko barje skoraj v celoti prekrito s šoto, ponekod je bila njena plast debela dva metra, ponekod celo šest. Ljudje so jo začeli rezati, ker pa je bila prepojena z vodo, so jo v velikih kockah zlagali okoli hiš, da bi se osušila in ker je bila črna, so bile tudi hiše črne. Šoto so rezali dobro stoletje in jo uporabljali za kurivo, prodajali so jo tudi v Ljubljano, kjer je poganjala stroje v ljubljanski Cukrarni, Tobačni tovarni in današnji Pivovarni Union. Zaradi rezanja šote se je površje Ljubljanskega barja znižalo. »Ljubljansko barje, Pivško in Planinsko polje nas varujejo pred poplavami,« pravi Maša Bratina. Ljubljanica z Iško in drugimi pritoki zbere ogromne količine vode. Ko reke pritečejo na Ljubljansko barje, zaradi ravnega površja ne morejo hitro odteči. Hkrati v poletni vročini barje hladi ozračje, barje oziroma Iški vršaj pa je tudi pomemben vir pitne vode za Ljubljano, saj vodarna Brest prispeva približno 10 odstotkov pitne vode za oskrbo prestolnice.Kako nevidno narediti vidno
Arheolog Dejan Veranič iz Krajinskega parka Ljubljansko barje nas popelje do območja Mah pri Igu, kjer se kakšen meter pod travnatim površjem nahajajo kolišča ali njihovi ostanki, v barjanskih tleh prepojenih z vodo so se ohranili več tisočletij. Ta kolišča pri Igu v alpskem prostoru ležijo najbolj jugovzhodno. Na površju od kolišč niti na tem območju niti drugod ni videti ničesar, le v kakšen kanalu morda opazimo ostanke kolov. Prvi ostanki kolišč so bili odkriti že leta 1875, njihovo iskanje in proučevanje je bilo zdaj manj zdaj bolj intenzivno, do danes pa je bilo odkritih 43 koliščarskih naselbin iz časa od približno sredine 5. do sredine 2. tisočletja pr.n št. Od teh sta na Unescov seznam vpisani dve skupini kolišč iz okolice Iga in sicer v okviru serijske mednarodne nominacije Prazgodovinska kolišča okoli Alp. Najstarejše leseno kolo na svetu, staro približno 5150 let, ki so ga našli na območju Stare gmajne pri Vrhniki leta 2002, je bila zelo odmevna najdba, barjanska tla pa skrivajo tudi še veliko pomembne dediščine prve arhitekture na slovenskih tleh, to je kolišč. Ne le Krajinski park Ljubljansko barje in domala vse barjanske občine imajo veliko zamisli, kako to nevidno dediščino narediti vidno, kot pravi arheolog Dejan Veranič. Za zdaj je največ vidnega v Mestnem muzeju Ljubljana in v Narodnem muzeju Slovenije ter v Mladinskem domu na Igu, na tamkajšnji stalni razstavi Koliščarji z velikega jezera z replikami najdb, za katero skrbi Društvo Fran Govekar Ig, in je nastala s pomočjo evropskih sredstev za razvoj podeželja. V načrtu je ureditev več vstopnih točk na Ljubljansko barje, Interpretacijsko središče o biotski raznovrstnosti in dediščini kolišč na Igu, pa nova krožna pot na območju Rakove Jelše. Ena izmed težav pri uresničitvi posameznih zamisli je ta, da je na Ljubljanskem barju kar 46.000 lastnikov zemljišč in seveda veliko različnih interesov. Da je pri upravljanju parka potrebno usklajevati interese številnih lastnikov potrdi tudi Janez Kastelic, direktor Javnega zavoda Krajinski park Ljubljansko barje, hkrati pa upoštevati varstvena območja, ki veljajo od leta 2008, ko je bilo Ljubljansko barje razglašeno za krajinski park in dejstvo, da sodi to naravno bogastvo v evropsko omrežje zaščitenih območij Natura 2000. Letos spomladi je Krajinski park kot nosilni partner pridobil 4,13 milijona evrov evropskih sredstev za revitalizacijo kulturne krajine, v teku sta dva projekta, Life projekt Natura viva in projekt Poljuba, jeseni pa bodo začeli izvajati tudi projekt Interreg, ki bo namenjen omejevanju invazivnih tujerodnih rastlin.Na Ljubljansko barje peš ali s kolesom, pa vedno z občutkom
Ena izmed osrednjih dejavnosti zavoda je ozaveščanje o naravni in kulturni dediščini parka, izjemnega bogastva rastlinskega in živalskega prostora, o biotski in krajinski pestrosti ter pomenu vzdrževanja občutljivega vodnega ravnovesja. Da bi obiskovalcem čim bolj približali posebnosti tega edinstvenega prostora je zavod v sodelovanju z domačini uredil več učnih poti: Koščevo učno pot, Bevško učno pot in Pot ob reki Iški – Okljuk. Pred obiskom pa si lahko priskrbijo tudi različne zemljevide in zloženke z vrisanimi kolesarskimi potmi in zanimivostmi ali obiščejo zelo informativno spletno stran. Krajinski park ima tudi 30 vodnikov, domačinov, ki barje dobro poznajo in ogled barja z njimi je lahko pravo doživetje. »Želimo si, da bi Ljubljansko barje ljudje obiskovali z občutkom,« pravi Maša Bratina, Janez Kastelic pa dodaja: »Najbolj primerno je barje obiskovati peš ali s kolesom.«
Za ljubiteljske kolesarjenja se letos 9. junija obeta velika novost – to je rekreativni kolesarski dogodek Barjanka v okviru mednarodne kolesarske dirke Maraton Franja. Na območju Ljubljanskega barja je veliko makadamskih cest, ki so zelo primerne za kolesarjenje, mimogrede pa kaže omeniti, da je bila cesta iz Ljubljane do Črne vasi zgrajena leta 1827 in cesta do Iga leta 1829. Obe sta zgrajeni na lesenih butarah oziroma ogromni količini vrbovih vej. Organizatorji si želijo, da bi Barjanka postala tradicionalna prireditev. Trasa Barjanke bo potekala po vseh barjanskih občinah v krajinskem parku in bo dolga približno 83 kilometrov, ob njej pa naj bi kolesarji spoznavali posebnosti naravnega okolja ter zgodovinsko in tehnično dediščine, pa ne nazadnje tudi možnosti za sprostitev.
Janez Kastelic, direktor Krajinskega parka Ljubljansko barje, je med nedavno predstavitvijo Barjanke v ljubljanskem Botaničnem vrtu poudaril, da je dobil projekt podporo tako barjanskih občin, družbe BTC kot organizatorjev Maratona Franja in da je ideja zaživela le v nekaj mesecih od njene predstavitve. Barjanka se bo začela ob 8. uri na Kongresnem trgu v Ljubljani, cilj pa bo v BTC Cityju. Kolesarji bodo peljali do Loga-Dragomer, skozi Vrhniko do Bistre, nato po stari železniški progi do Kraškega roba Ljubljanskega barja in Jezera pri Podpeči ter do BTC Cityja. Urejeni bodo trije postanki, prvi v Bistri, drugi pri podpeškem Jezeru in tretji na Igu.
Po besedah Janeza Kastelica je cilj, da Barjanka postane ne le tradicionalna prireditev, ampak tudi označena kolesarska trasa, ki naj bi jo v prihodnje čim več uporabljali kolesarji, saj v parku ne želijo biti nadzorniki, temveč upravljavci. Usmerjen obisk barja po označenih poteh je vsekakor zaželen, saj naravi naredi manj škode, kot če obiskovalci hodijo povsod. To velja tudi za plovbo po Ljubljanici, na odseku znotraj parka je vožnja s plovili na motorni pogon prepovedana, strokovne podlage za plovbo pa so že pripravljene.
Posestvo Trnulja je vključeno v verigo Biohotels, kar pomeni, da mora izpolnjevati številne kriterije. Preko te verige se tudi tržijo in bili so prvi v Sloveniji, ki jih je ta veriga vključila med približno 100 drugih sorodnih hotelov. Kot pove Urša Kunc so bili tudi med prvimi tremi v Sloveniji, ki so pridobili dovoljenje za stiskanje konopljenega olja. Poleg konopljinega olja pridelujejo na posestvu tudi sojino olje, olje oljne ogrščice in orehovo olje, namaze iz olj ter ekološko pridelane žitarice, ki jih predelujejo v več vrst moke, sodelujejo z okoliškimi kmetijami in na velikih travnikih redijo številne živali. Kot pove Urša Kunc so se pred nedavnim odločili še za najem mandljevih nasadov v slovenski Istri. Slej ko prej pa orjejo ledino na različnim področjih na Ljubljanskem barju v upanju, da bo to postala razširjena praksa in da bodo ljudje ugotovili, da je mogoče preživeti z ekološkim kmetovanjem, turizmom in trajnostno usmeritvijo.