Meni Zapri

Novi sodobni vlaki v Postojnski jami – ohranjena je stara podoba

Cveta Potočnik – Vlaki v Postojnski jami imajo značilno rdečo in rumeno podobo in takšni bodo še naprej, kljub temu da so v teh dneh zamenjali celoten vozni park. Naložba, ki so jo izvedli ob 200-letnici Postojnske jame, je vredna skoraj tri milijone evrov. »Naša zahteva, ko smo naročali nove vlake, je bila, da naj bo njihova zunanjost točno taka, kot jo imajo stari vlaki. Tako kot zgodovinski tramvaji v San Franciscu predstavljajo simbol mesta in so sinonim vožnje s tramvajem po vsem svetu, tudi naši vlakci predstavljajo poseben simbol jame,« je novinarjem na prvi vožnji z njimi povedal Marjan Batagelj, predsednik upravnega odbora Postojnske jame.

Marjan Batagelj, predsednik upravnega odbora Postojnske jame ob novem vlaku

Batagelj je tudi povedal, da so ob naročilu hkrati jasno povedali, katerim sodobnim tehnološkim rešitvam morajo v skladu z njihovo trajnostno strategijo ustrezati novi vlaki. Hkrati je moral izvajalec tehnologijo prilagoditi širini proge v jami, ki je vsega 620 mm. Izbirali so med tremi ponudniki, prvo testiranje so opravili lani.

Dragoceno znanje vtkano v nove vlake

»V nakup novih vlakcev nismo šli zaradi dotrajanosti ali ker prejšnji ne bi bili več uporabni, ampak zaradi zagotavljanja trajnosti, skrbi za okolje ter varnosti gostov in voznikov,« je poudaril Marjan Batagelj, ko smo si novinarji ogledovali remizo Postojnske jame, kjer sta tudi delavnica in polnilnica za vlake. Kot je še dodal, v jami vladajo posebni pogoji, z znanjem, ki se je nabralo skozi leta, je veliko izboljšav in razvoja vlakov bilo opravljenega v njihovih delavnicah, večino predlogov in izboljšav pa so prispevali njihovi vozniki in strojniki.

Remizo Postojnske jame so pokazali novinarjem

Novi vlaki so trajnostni

Vsaka od 6 novih lokomotiv po jami vleče 15 vagonov. En vlak tako lahko prevaža do 116 gostov z maksimalno hitrostjo 10 km/h. Novi vlaki so tišji in zato bistveno manj bremenijo jamsko okolje in živali. V starih vlakih so morali vozniki tire posipati, da bi izboljšali trenje pri vožnji, z izboljšavami pa to pri novih vlakih ni več potrebno, poslej tudi ne bo več nepotrebnega onesnaževanja jame s peskom in posledično s prahom.

Vsaka od 6 novih lokomotiv vleče 15 vagonov.

Akumulatorji v novih vlakih so skoraj dvakrat močnejši, saj z enim polnjenjem zagotavljajo tudi do 30 voženj. Vlaki so udobnejši in varnejši za goste, saj imajo vagoni varovala, ki preprečujejo vstajanje. Zagotovljen je video nadzor nad celotno kompozicijo, zaprte in ogrevane kabine pa nudijo varnost in udobje tudi voznikom.

Prelomnice jamske železnice

Po prvi železnici so od leta 1872 vozili posebni potisni vozički.
  • 1819 – to leto pomeni začetek turizma moderne dobe v Postojnski jami. Oglede so bili možni le peš, kasneje pa so vpeljali nosilnice.
  • 1872 – tega leta so postavili tire v dolžini 1.534 metrov in tirne širine 620 mm, po katerih je bila možna vožnja z ročnim vozičkom.
  • 1922 – tega leta je zapeljala prva bencinska lokomotiva Montania, ki je lahko vlekla le 20 potnikov, bila pa je edina triosna jamska lokomotiva na svetu. Tri motorne lokomotive z 31 vagončki so obiskovalce prevažale do sredine petdesetih let, ti pa so lahko še vedno izbirali med peš ogledom ali ogledom z vlakom.
Prva bencinska lokomotiva imenovana Montania
  • 1924 – tega leta je prvi jamski vlakec po jami zapeljal maharadžo iz Dalampurja.
  • 1957 – to leto je velika prelomnica, saj je začela voziti prva električna lokomotiva EMAM T50.
Leta 1957 je po jami zapeljala prva električna lokomotiva.
  • 1964 – tudi to leto je bilo pomembno, saj so odprli dvotirno progo, pred tem so po enotirni progi lahko istočasno vozili le trije vlaki in na dan prepeljali le 2.100 obiskovalcev.
  • 1967 – tega leta je bila speljana krožna proga.
  • 2019 ­- Prvič v zgodovini Postojnske jame smo z enkratno investicijo zamenjali celoten vozni park.  Kljub številnim tehnološkim novostim vlakci ohranjajo legendarno podobo.
Novi vlaki so tišji in zato bistveno manj bremenijo jamsko okolje.

Rekordno leto 2019 in napoved novih naložb

Iztekajoče se leto je bilo za podjetje Postojnska jama znova uspešno, čisti dobiček se je z lanskih 8,4 povečal 9,5 milijona evrov, dodana vrednost na zaposlenega pa z lanskih 84.690 na letošnjih 92.700 evro. Maja letos so v jami zabeležili 39-milijontega obiskovalca, predvidoma spomladi prihodnje leto pa pričakujejo 20-milijontega.

Na področju trajnosti dosegajo dobre rezultate pri zamenjavi enkratne uporabe embalaže iz plastike z okolju prijaznejšimi materiali, zmanjšali so količino biološki odpadkov in povečali količino vračljive embalaže.

S prenovo voznega parka v jami podjetje nadaljuje investicije v jami in Parku Postojnska jama. V minulih letih so investirali v razstavni paviljon Expo, nov vstopni in izstopni peron, prenovo Vivarija ter obnovo tirov in pragov v jami.

Drugi del Hotela Jama bodol kmalu začeli obnavljati.

Prihodnje leto bo končana naložba v obnovo drugega dela Hotela Jama, znašala bo 4 milijone, pridobili pa bodo 80 sob in veliko kongresno dvorano s 700 sedeži. Za prihodnje leto je Batagelj napovedal tudi eno izmed najzahtevnejših obnovitev, to je  prenova promenade Postojnske jame, ki bo po fazah potekala štiri leta.

Mlade človeške ribice naj bi bile kmalu na ogled

Podjetje podpira raziskave, razvoj in jamski laboratorij, kjer živijo zmajčki – 21 zmajčkov izmed 22, ki so se izlegli pred tremi leti, je zdravih, lepo se razvijajo in kot je napovedal Batagelj, bodo kmalu na ogled javnosti, seveda pod posebnimi pogoji.

Bo Klasični kras uvrščen na Unescov seznam?

Poteka postopek nominacije Klasičnega krasa, katerega del je tudi Postojnski jamski sistem, za njegov vpis na Unescov seznam svetovne dediščine. Med sopodpisniki sporazuma o upravljanju Klasičnega krasa, ki je bil podpisan v okviru kandidature za vpis, je tudi družba Postojnska jama, ki upravlja s Postojnsko jamo. Odločitev ali bo Klasični kras uvrščen na Unescov seznam naj bi bila sprejeta prihodnje leto.

Fotografije: Postojnska jama