Cveta Potočnik – Osrednja promocijska tema slovenskega turizma je letos gastronomija, saj je Slovenija Evropska gastronomska regija (ERG). Od leta 2018, ko ji je bil podeljen ta naziv, je bilo na področju gastronomije, kot pomembnega segmenta turizma, izvedenih že veliko priprav, da bi se Slovenija uveljavila na svetovnem kulinaričnem zemljevidu.
Med drugim je bil vzpostavljen nov portal www.tasteslovenia.si, finančno podporo sta dobila gastronomska vodnika Gault&Millau in Michelin, oblikovane so bile kolektivne blagovne znamke v posameznih regijah in krajih, v okviru Zelene sheme slovenskega turizma je zaživel nov znak Slovenia Green Cuisine, izšel je e-vodič Okusiti Slovenijo, načrtovani so bili številni kulinarični dogodki. Slednji so seveda zaradi epidemije Covida-19 do kdo ve kdaj odpovedani. Brez kulinaričnih doživetij v živo bodo prikrajšani ne le gosti in gostinci, tudi tolikšnega povečanja prepoznavnosti Slovenije skozi spoznavanje naše raznovrstne kulinarike, kot smo si obetali, ne bo mogoče doseči.
Leto, ko so turistični tokovi presahnili
Po fizičnih kazalcih je slovenski turizem lani padel na raven pred desetimi leti, na raven, doseženo leta 2019, pa bi lahko prišli znova šele leta 2024. Takšno oceno je na današnji novinarski konferenci podala Maja Pak, direktorica Slovenske turistične organizacije. Število tujih turistov se je v Sloveniji lani zmanjšalo za kar 74 %, njihove prenočitve pa za 71 %. Še bolj trda bi slovenskemu turizma predla, če ne bi bilo domačih gostov, ki so ustvarili 33 % več prenočitev kot v letu 2019. Delež prenočitev domačih gostov je znašal kar 64 % vseh prenočitev v letu 2020.
Brez turističnih bonov bi bile po vsej verjetnosti tudi številke o domačih gostih nižje. Od 357 milijonov, ki jih država namenila za porabo s turističnimi boni, je bilo koriščenjih 128 milijonov, je povedal Simon Zajc, državni sekretar na Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo. Kot je znano, je njihova veljavnost podaljšana do konca leta.
Povzel je, katere ukrepe je ministrstvo sprejelo lani za ohranitev delovnih mest v turizmu in povedal, da je v nastajajočem Nacionalnem načrtu za okrevanje po koronakrizi za turizem predvidenih 93 milijonov nepovratnih in 200 milijonov povratnih sredstev. Na ministrstvu pripravljajo novo strategijo turizma, v kateri bo imela gastronomija znova pomembno mesto.
Napovedi o ponovnem razmahu turističnih tokov so seveda zelo negotove, kot je dejala direktorica STO Maja Pak, pa si morda lahko obetamo prvi večji obisk tujih gostov aprila ali maja.
STO v tem času promocijo usmerja zlasti na bližnje tuje trge, njihove, v prvi vrsti digitalne oblike promocije, so namenjene tako tujim poslovnim krogom kot medijem. Lani je denimo vrednost objav v tujih medijih znašala 43 milijonov evrov. STO bo tudi letos izpeljal promocijsko akcijo za domače goste, poudarek bo na kulinariki, tudi sicer je gastronomija letošnja osrednja promocijska tema.
Slovenija ima na področju gastronomije kar nekaj prednosti
Kakšne so prednosti Slovenije, ko promoviramo njeno gastronomijo, je orisal Janez Bogataj, ambasador projekta ERG in član globalne mreže IGCAT strokovnjakov. Ena izmed prednosti je, da je bila v Sloveniji leta 2006 sprejeta strategija za področje gastronomije, ki ni obležala v predalih, ampak se tudi uresničuje.
V Sloveniji je uspelo ohraniti kakovostne okuse živil, imamo razvito čebelarstvo, veliko se dela z mladimi, v kratkem pa bomo tudi imeli že kar 14 certificiranih kolektivnih blagovnih znamk.
Vsega na področju kulinarike v Sloveniji pa še nismo dosegli, ocenjuje Mira Šemić, ambasadorka projekta ERG. Po njenih besedah je šibka točka področje strežbe. Pod okriljem Gault&Millau Slovenija in v delavnicah pod skupnim imenom »Znanje pod kapo« zato promovirajo gostinske poklice. Zaradi koronakrize so izobraževanje preselili na splet, kjer objavljajo v različnih slovenskih regijah v živo posnete delavnice z najboljšimi slovenskimi kuharskimi mojstri in sommelierji.
Luka Košir, kuharski mojster in ambasador projekta ERG je izrazil zadovoljstvo ob uvedbi znaka Slovenia Green Cuisine, saj to pomeni, da se naša kulinarika razvija v pravi smeri ob upoštevanju trajnostnih principov. Kot prva je nov znak pridobila restavracija Pri Lojzetu z Zemona.
Leon Pintarič, mladi ambasador projekta ERG in mladi kuharski talent leta (zmagovalec nacionalnega EYCA izbora) je povedano o slovenski kulinariki in letu, v katerem je na njej še posebej velik poudarek, zaokrožil z besedami, da je njegovo vodilo spoštovanje tradicije, povezovanje z lokalnimi dobavitelji in neprestano izpopolnjevanje, zanj največje priznanje pa, da se gost vrne.